- Štítky blogu
- celoroční
- škoda
- continental
- bridgestone
- testy
- michelin
- zimní
- goodyear
- vredestein
- elektrovozy
- hankook
- uhp
- nokian
- elektromobily
- terénní
- yokohama
- van
- letní
- firestone
- ocenění
- recyklace
- suv
- kumho
- vítěz
- pneu
- design
- palivo
- úspora
- dodávkové
- falken
- značení
- index
- cooper
- 4x4
- nexen
- pirelli
- runflat
- 2022
- moe
- kalkulátor
- účinnost
- valivý odpor
- eu štítek
- štítek
- kalkulačka
- spotřeba
- třída
- ekologie
- autoexpress
Potřebujete poradit?
Klasické olověné baterie a technologie AGM
Prostor pro vývoj olověných baterií je stále obrovský a ne všechny technologie jsou zvládnuty na maximum. Olověná baterie je pro automobilový průmysl klíčový produkt. Výroba baterií probíhá již několik desetiletí, je dobře organizovaná a i vstupní materiály a komponenty nutné k výrobě baterií jsou dnes již levné a likvidace dobře zvládnutá. Také oproti modernějším technologiím Li-ion a NiMH dokáže být klasická olověná baterie odolnější při působení extrémních vlivů a pracuje od teplot -50 do +70 stupňů Celsia bez větších problémů. Samovolné vybíjení olověných baterií je také zanedbatelné. Nevýhodou oproti moderním bateriím může být v nízkém počtu nabíjecích cyklů a také energetická hustota, která je asi čtyřikrát nižší než u moderních lithio-iontových baterií.
Dříve baterie plnila pouze jeden požadavek a to startovat automobil. Dnes je již situace zcela jiná a baterie musejí zvládnout náročnou elektroniku v automobilech i při nízkých otáčkách, kdy alternátor nedostatečně doplňuje energii akumulátoru. Výkon olověné klasické baterie a schopnost cyklické regenerace je ovlivněn i díky sulfataci. Sulfatace je proces usazování síranu olovnatého, které snižuje vodivost a zvyšuje tedy odpor. Některé moderní nabíječky jako např. CETEK XS 5,0, jsou schopny částečně autobaterii desulfátovat, ale jen do určité míry, pak je baterie nenávratně zničena.
O velký krok kupředu jsou baterie AGM - Absorbent Glass Mat, které obsahují skelné mikrovlákno v němž je obsažen elektrolyt a tím nedochází k vrstvení elektrolytu a snižování kapacity. Vlákno je vrstveno těsně na deskových elektrodách a ztráty aktivního materiálu jsou minimalizovány. Baterie je díky těmto technologiím i odolnější vůči otřesům. Výroba takové baterie s technologií AGM je však náročnější a tím je i cena dvojnásobná oproti klasické olověné baterii. AGM baterie jsou také vhodné pro hybridní automobily a automobily využívající rekuperaci brzdné energie.
V budoucnu se uvažuje o výrobě nové technologicky moderní baterie, která kombinuje technologii olověného akumulátoru a superkondenzátoru. Vylepšila by se tím dynamika nabíjení a výrazně by se posunuly možnosti hybridních automobilů.